ÖYKÜ -ÖNCE TEMİZLEMELİ ORTALIĞI

                                         
              Zeytin ağaçları… Deniz… Minik taşlarla dolu bir sahil… Güneş tepede, öğlen sıcağı… Sadece cırcır böceklerinin ve denizin sesi… Minik taşları bir ileri bir geri taşıyan küçük dalgalar. Otlar, dikenler bürümüş; ama halinden memnun küçük bir bahçe… Bahçede küçücük, iki odalı bir ev… Odanın biri boş, diğerinde bir tahta divan… Ayağının biri sallanan eski bir masa, bir iki katlanır sandalye.  Verniği dökülmüş ahşap pencere çerçeveleri ve mavi boyalı tahta bir kapı… Pencerelere perde niyetine çakılmış eski çarşaflar. Bir zamanlar pembeli beyazlı çubukları varmış çarşafların. Artık yok. Güneş silmiş renklerini, tıpkı hayatın,  ruhundaki renkleri silip atması gibi. Denize bakan pencerenin önünde boş çiçek saksıları… Kapıda sarmaşık,  orman gibi… 
   
                  Boşanacağını bilenler teselli etmek, yeni duyanlar meraklarını gidermek için doluşacaklardı çevresine. Kimseyle uğraşmaya, dert anlatmaya dermanı yoktu. Bu yüzden aylar önce satın almıştı bu evi. Ablasından başka kimse bilmiyordu burayı. Davanın bittiği gün atlayıp arabaya, arkasına bile bakmadan, bakamadan çıktı şehirden. “Ağlamayacağım” diyordu son güne kadar. “Niye ağlayacakmışım ki, bitmiş işte. Bitmesi gerekiyormuş. Buraya kadarmış.” Ama adliyeden çıktığından beri durduramamıştı gözyaşlarını. Oysa ne kadar da kendinden emin bir edayla savunurdu tezini. “Evlilik cüzdanı dediğin kâğıt parçası alt tarafı” diyordu, “tapu belgesi değil, gitmek isterse hiçbir gerekçe göstermesine de gerek yok, gider. O, duyguları olan, etten kemikten bir insan, benim malım değil ki.” Sırf bu yüzden “neden” diye soramamıştı bile doğru dürüst. Evliliğin sıkıcı tekdüzeliği mi, başka kadın mı? Adam sadece “olmuyor, yürütemiyorum” demişti,  “ ama sana hep saygı duyacağım, sen mükemmel bir insansın, ha, bir de istersen daireyi sen al.” Komikti. Ve acımasız. Protokolü oracıkta yapıvermişti işte ayaküstü. “Daire senin, özgürlük benim…” Duyguyla süslemeye çalıştığı katı gerçekçi bir üslubu vardı adamın zaten. Finali de o üslupla yapmasını mı kabullenememişti, finalin ta kendisini mi?

                 Sabah uyandığında ağlamaktan gözleri yanıyordu. Garip garip rüyalarla uğraşmıştı bütün gece. Camda asılı eski çarşafı görünce anımsadı yeni evinde olduğunu. Her yer nasıl da tozlu kirli görünüyordu. Dün hiç fark etmemişti pisliği oysa. Evi bir daha dolaştı. Mutfak diye ayrılmış bölüme gitti. Kırık dökük bir iki raftan, fayansları dökülmüş tezgâhtan ve lavabodan başka hiçbir şey yoktu mutfakta. Bir de her yerde örümcek ağları.

                 Alınacakların listesini yapıp yarım saat uzaklıktaki ilçeye gitti. Bir pastanede kahvaltısını yaptı. Listedekileri alıp, elektriği ve suyu da açtırıp evine döndüğünde öğlen olmuştu. 
       
                  Ne çok iş var yapılacak. Beyaz eşyaları halletmeli önce. Camlara stor perdeler takmalı. Oturma gurubu mu almalı, açılıp yatak olan kanepelerden mi? Yerler beton, hemen seramik döşetmeli. Bahçe elden geçirilip çiçeklendirilmeli, çimlendirilmeli. Bir iki bambu koltuk ve bir bambu masa iyi gider çimlerin üzerine. Masanın üzerine de çardak kurup hanımeli sardırmalı. Ahşap doğramalar yağmuru ve soğuğu içeri alır. Hemen pimapen yaptırmalı pencereleri. Pimapen mi!  Tüm kâğıt mendillere selpak demek gibi, berbat bir sıradan insan kolaycılığına kaçtığını fark edip kendine kızdı. Plastik doğrama mı demek gerekiyordu? Ööfff ya, neyse ne!  Hayatındaki her şey çok düzgünmüş gibi…

              Hepsinden önce temizlemeli ortalığı. Camları açıp havalandırdı evi. Dayanılmaz bir rutubet kokusu var her yerde. Her şeyi değiştirinceye kadar yaşanabilecek hale getirmeli evi. Mutfaktan başladı işe. Mutfak temizlenince bir kahve yaptı kendine. Bir de sigara yakıp sahile indi. Deniz dümdüzdü, hani çarşaf gibi derler ya, öyle. Nasıl olmuş da keşfedilmemiş bu koy, diye düşündü. Bomboş denecek kadar ıssızdı çevre. Biraz ötede eski bir ev daha, o kadar. Asık suratlı bir adam geçip gitti yanından. Oltasıyla ve kovadaki birkaç balıkla ötedeki eski eve girdi adam. Evi satan emlakçinin adamdan bahsettiğini anımsadı. Ressam mıymış neymiş. Ona da evi kendisi satmışmış. Yalnız yaşıyormuş,  kendi halinde biriymiş falan…

               Güneş battığında ev eskisinden biraz daha temizdi. Izgara balık kokularını duyunca anladı acıktığını. Suratsız adam balığın ızgarasını seviyordu demek. Yanında da rakı, diye düşünüp güldü kendine. Rakıyı bir türlü sevdiremediği kocasını anımsadı. Eski kocasını… Derin bir iç çekip, bir daha ağlamayacağına söz verdi. Çarçabuk salata yaptı. Masaya taşıdı salatasını, ekmeğini. Başlayacaktı ki kapı çaldı. İlk kez korktu buraların ıssızlığından. Bu saatte kim olabilirdi? Azıcık araladı kapıyı. Suratsız adam, gözleri yerde, elinde bir tabak ızgara balıkla kapıdaydı. “Bunlar size” dedi sadece. Tabağı verip çekip gitti yüzüne bile bakmadan, teşekkür etmesine fırsat bırakmadan. Elinde tabak, kalakaldı kapıda. Hiç beklemediği bu ikrama şaşırdı. Tabak da boş gitmez ki, içine ne koyup da iade etmeli, diye düşündü.

                  Üç gün sonra tabağa sigara böreği koyup, suratsız adamın evine gittiğinde kahvaltı vaktiydi. Bu evde birilerinin yaşadığına inanmak güçtü. Kapı aralıktı. Pencerelerin bir kaçının camı çatlamış, düştü düşecek. Yıllardır boyanmamış gibi duruyordu kapı ve pencereler. Kapıyı çaldı. Adam elinde çay fincanıyla açtı kapıyı. Kafasını eğip, gözlerini yere dikti yine.  “ Balıklar için teşekkür ederim. Sigara böreklerini yeni kızarttım. Afiyet olsun” dedi.  Bu kadar uzun konuşmadan sıkılmış gibiydi adam.  “Önemli değil” deyip kapıyı kapatacaktı ki, kadın kapının aralığından karşı duvardaki kitaplığı gördü. Merak etti evin içini. Aslında adamı merak etti. Böyle köhne bir evde raflar dolusu kitaplarla beraber yaşayan bu adam kimdi? . “Şey”, dedi, “ sizde çekiç var mı, bir iki çivi çakmak gerekiyor da ?”   “Yok”, dedi adam. “Ama bir yerlerde keser olacaktı .”  İçeri girdi. Odada eşya niyetine bir kanepe, bir de masa vardı. Her yer tablolarla, yarım bırakılmış resimlerle ve kitaplarla doluydu. Antikaya benzeyen bir daktilo ve en az o kadar eski bir teyp duruyordu rafların birinde. Kasetler dizilmişti üst üste teybin yanına. Kitaplığa yöneldi. Bir iki kitap alıp önsözlerine baktı. Adam,  elinde sapı kırık bir keserle döndü odaya. “İstediğiniz kitabı alıp okuyabilirsiniz” dedi, “ bitirir bitirmez geri getirecekseniz…” “Sahi mi, ne iyi olur, sağ olun” dedi. “Ama evde iş çok. Enikonu elden geçirmek gerek evi, eşyalar yenilenecek, bahçe düzenlemesi falan. Onları halledeyim, gelir ödünç kitap da alırım sizden”  “Demek ev, eşyalar, bahçe falan, öyle mi” dedi adam. “ Ne işiniz var burada öyleyse? Niye kaçıp geldiniz buralara, burayı da geldiğiniz yere çevirecekseniz? Bırakıp olduğu yerde her şeyi, sadece kendinizle yaşayamıyorsanız, buraya sığınmanın ne yararı var?” Adamın kendisiyle ilgili bu kadar çok şey bilmesine şaşırdı. Emlakçının gevezeliğidir, dedi içinden “ Yok canım, ne kaçması, ne sığınması. Niye kaçayım ki” dedi. “Birazcık onarım gerek, o kadar” “ Ruhunuza mı?” dedi adam, “ evinize mi?” Çok kızdı bu kırk kat yabancının haddini bilmezliğine. Ama bütün gün bu sözler döndü durdu beyninde. Ruhumu mu onarmalıyım, evi mi?  Ya da hangisi daha kırık dökük, daha virane?

                   Aradan kaç gün geçti? Takvimi, saati, zamanı takip etmiyordu artık. Sersem gibiydi. Eli işe varmıyordu. Nereden başlaması gerektiğini bilemiyordu. Ruhu yaralı kaldığı sürece evi onarmanın ne anlamı olacaktı ki? Haklıydı adam. Bambu sandalyeler, bambu masalar, stor perdeler… Geçmişin basit, içeriksiz alışkanlıkları değil miydi hepsi ve buraya geçmişi silmeye gelmemiş miydi?  İyi de nasıl, dedi.  Bildiği en iyi onarım şekli buydu. Kocasına kızar, saçlarını boyatırdı. Şirkette işler iyi .gitmediğinde estetikçide almıştı soluğu. Annesi öldüğü zaman, o da ölmek istemişti. Evdeki eşyaları değiştirerek gelebilmişti kendisine. Günlerce iç mimarlarla, inşaat ustalarıyla, perdecilerle uğraşarak unutmuştu acıyı, ölüm fikrini. Şimdi?  Şimdi nasıl yapmalıydı.

                  Güneş batmak üzereydi. Oltasını, kovasını alıp çıktı evden adam. Kadını gördü sahilde. Oltasını denize atmış,  dalmış gitmişti alaca karanlıkta. “ Buradan balık çıkmaz” deyip yürüdü gitti adam. “Neden?” diye sordu kadın.
-          ………...
-          Nerede durmalıyım?
-          …………
-          Ben de sizinle gelsem…

Dönüp baktı adam uzaktan.
-          Belki sonra, ama önce kendinizi yakalayıp çıkarın denizden.


                                                                                           Filiz Sonsuz


*Resim Ertuğrul Gülümser’e aittir.


KARAR SİZİN, GERÇEK İMZANIZLA YA DA TAKMA BİR ADLA...
MEKTUPLARINIZI BEKLİYORUZ.
Posta Kutusu 65
Burhaniye/Balıkesir-TURKEY

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder